equilibrium

The art of life

Cum ne protejam sanatatea pe timp de iarna. Cum ne protejăm de ger

Pentru a preveni îmbolnăvirile în perioadele cu temperaturi foarte scăzute, este important să nu staţi afară mai mult de 30-40 de minute şi să vă mişcaţi pe cât posibil.

„Cât timp stăm şi asteptăm un autobuz sau altceva e bine să ne mişcăm chiar şi pe loc pentru a stimula circulaţia sângelui la nivelul extremitătilor”, sfătuieşte medicul Bogdan Guinea. În cazul copiilor, intervalul trebuie redus la 20-30 de minute însoţite, de asemenea, de mişcare.

La fel de importantă este şi protecţia mecanică împotriva frigului. „Cea mai mare cantitate de caldură din organism se pierde la nivelul capului şi membrelor. De aceea este foarte important sa protejăm bine aceste zone ale corpului.”, sfătuieşte medicul. De asemenea, este recomandat să îmbrăcaţi mai multe haine de iarnă. „Se creează o bariera împotriva frigului şi prin faptul că, între aceste haine, aerul funcţionează ca un termoizolant”, mai spune specialistul.

Mâncaţi supe şi ciorbe

În ceea ce priveşte alimentaţia, Bogdan Guinea nu recomandă mâncărurile grase. „Iarna trebuie să consumăm alimente uşor digerabile, cum ar fi supe, de pui, de vită, ciorbe, fructe multe şi legume”. Legumele şi frucele ne ajută să ne protejăm imunitatea, afectată de temperaturile scăzute. „Termoreglarea direcţionează energia organismului pentru încălzirea acestuia şi astfel este posibil ca sistemul imunitar să nu functioneze la parametrii maximi”, explică Bogdan Guinea.

Alcoolul este total nerecomandat înainte de a ieşi din casă. „Se produce vasodilataţia capilarelor şi căldura din organism va fi redirecţionată către suprafaţă. Apare senzaţia falsă de cald când, de fapt, temperatura corpului scade”, avertizează medicul.

Iarna este sezonul virozelor respiratorii

Frigul produce încetinirea mișcării cililor de pe suprafața mucoasei căilor respiratorii și creste producția de mucus. În aceste condiții mucoasa respiratorie devine susceptibilă la colonizarea cu virusuri sau bacterii care produc diverse boli acute, de la rinite banale la sinuzite, faringite, amigdalite, laringite, traheo-bronșite sau pneumonii.

Manifestările clinice pot apărea în cateva ore de la expunerea la ger și includ : cefalee, stare febrila, frisoane, nas înfundat, rinoree (secreții nazale), răgușeală, tuse, dureri în gât sau – în cazurile grave – insuficiență respiratorie. De asemenea, la frig, bolile respiratorii cronice ca astmul bronșic și bronșita cronică se agravează datorită spasmului (îngustării) bronhiolelor, producând crize de sufocare.

Categoriile afectate sunt de obicei copiii, vârstnicii, persoanele imunodeprimate și bolnavii cronici.

Ca măsuri de protecție se recomandă:
• Evitați expunerea copiilor mici (sub 3 ani) la ger, a vârstnicilor, a persoanelor cu boli respiratorii cronice;
• Cei care lucrează în frig/ger trebuie să poarte îmbrăcăminte și încălțăminte adecvată și să își protejeze cu fular nasul și gura, să evite să respire pe gură (nasul are o funcție de încălzire și umidifiere a aerului inspirat, astfel incat aerul ajunge in rinofaringe la 35°C)
• Evitarea vorbitului tare/ strigătului/ cântatului în frig (risc de inflamare a corzilor vocale);
• Cei care sufera de boli respiratorii cronice ca astmul bronșic și bronșita cronică vor suplimenta doza de bronhodilatator în cazul expunerii la ger;
• Consumul de băuturi calde, care ajută organismul să mențină temperatura corpului (termoreglare);
• Alimentație bogată în calorii pentru persoanele care lucrează în frig (tot în sprijinul termoreglării).

Alimente care ajută în lupta cu frigul:

„Cel mai bine ne fortificam pentru a lupta cu frigul si astenia de toamna daca mancam nuci si alte seminte de oleaginoase”, precizeaza nutritionistul clujean Gheorghe Eisikovics, potrivit provincianews.ro. Urmeaza in top legumele care se gasesc acum in piete, de la conopida la brocolli, la gogosari sau sfecla rosie, numita de specialist „o adevarata leguma-minune care poate fi consumata cu rezultate excelente pe tot parcursul anului”.

Branzeturile sunt o alta categorie de alimente care este recomandata sa fie consumata in aceasta perioada. In privinta bauturilor, specialistul recomanda apa de izvor, laptele si vinul, mai ales cel fiert care ne incalze?te organismul in zilele reci.

„Eu nu recomand grasimile animale sub nici o forma, chiar daca noi romanii am fost educati sa consumam slanina si untura din belsug ca sa rezistam mai bine la frig. Chiar daca sunt foarte apreciate pentru gustul lor, trebuie sa stim ca grasimile animale ne fac foarte rau”, a avertizat Eisikovics, potrivit provincianews.ro.

In aceeasi catogorie ar intra si dulciurile. „Zaharul produce un soc glicemic. Chiar daca este ales cel brun, acesta are in plus doar niste minerale, in rest e la fel de nociv”, adauga nutritionistul.

„Fructele oleaginoase au grasimi bune, care ne ajuta cu adevarat sa nu incalzim. Ar trebui sa profitam la maxim de cruditatile care se gasesc in piete, ca sa ne incarcam cu vitamine pentru iarna si fructe, cat de multe”, conchide Eisikovits.

Top alimente de sezon:
1. Nuci si alte fructe oleaginoase
2. Legume – conopida, brocolli, gogosari, sfecla rosie
3. Branzeturi

Top bauturi de sezon:
1. Apa de izvor
2. Laptele
3. Vin (fiert)

SURSA: Doctorul Zilei | Stiri pe Surse | Meteo Romania

Anunțuri

Decembrie 5, 2016 - Posted by | sanatate

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: