equilibrium

The art of life

Napalm Death – Harmony Corruption (album de colectie)

Napalm Death - Harmony Corruption (1990)Intotdeauna am oscilat ca si preferinte muzicale intre cele doua albume cult ale legendarului Napalm Death, cel din 1990 „Harmony Corruption” si „Utopia Banished” (1992). Insa imi e destul de greu sa ma impart intre cele doua. Desi sunt diferite ca stil, compozitie si tonalitate au multe elemente noi si pastreaza linia classica a grind death metal-ului din perioada ’90 ceea ce ma face sa afirm ca aceste doua albume sunt si raman reprezentative pentru ND din puctul meu de vedere. Insa trebuie sa recunosc ca sufleteste ma simt mai aproape de albumul „Harmony Corruption” asta si pentru ca printre primele mele casete colectionate (si ascultate la maximum) chiar dupa revolutie se numara si acest gold album. Din cate imi aduc aminte prima caseta de dupa ’89 purta semnatura Asphyx, apoi Cannibal Corpse, Entombed, Grave, Carcass, Morbid Angel, Unleashed si Napalm Death, asta dupa ce evident am luat la sters aproape toate benzile de magnetofon ale parintiilor cu Elvis Presley, Abba, Modern Talking, Sandra, CC.Catch sau Michael Jackson, pentru care fiti convinsi ca mi-am luat portia de scandal si restrictia de a mai pune mana pe magnetofonul Tesla CM 130. Dar asta cel putin o perioada pana cand si parintii mei au inceput sa digere cu mai multa usurinta noul val de muzica metal, si gata a fost. La inceput muzica se facea rost de pe la cunostinte de liceu care mai aveau cate o mostra originala adusa de pe afara, se inregistra imediat pe o caseta cat de cat buna, un TDK sau un BASF, neaparat se facea un copy la xerox coperta fata/spate cu versurile ca sa aflam ce vor sa zica trupetii in povestea muzicala si apoi dadeam la memorat piese si texte ca sa avem ce dezbate filozofic la scoala sau la meciurile de basket. Mai tarziu am resuit sa-mi fac rost si de o plasma de spate (backpatch-uri) cu ND exact coperta „Harmony Corruption” si alte insigne ce le purtam cu mandrie in piept pe geaca de blugi sau motor si pe care le detin si acum in colectie chiar daca au trecut deja 26 de ani de la achizitia lor. In acea perioada de dupa ’89 era important sa fi original, sa cauti altceva, sa cunosti altceva fata de ceilalti, de gloata, de turma. Era formidabil sa iesi din tipare, sa fi diferit, sa spargi bariera fortata pana in ’89, acel sablon impus de comunisti (Historia.ro), de acea uniformizare ce se regasea in tot si toate. Din pacate dupa anii astia de pseudo-democratie (1989-2016) pare ca am uitat sa luptam pentru caracterul propriu, pentru originalitate, pentru a fi altfel, a gandi altfel, a simti altfel. Am ajuns din nou la uniformizare si din nou, din pacate, masele (precum in dictatura) au luat tendinta de a se strange una in alta ca oile, rar iesind la suprafata vreo minte stralucita care sa sparga bubuiol. Viata e mereu plina de surprize. Am fugit in ’89 de uniformizare iar acum imbratisam cu mandrie uniformizarea fara niciun gram de revolutionare mentala, interioara, spirituala. Din pacate omul uita repede iar cei Napalm Death (1990)tineri, prea grabiti de presiunea supravietuirii rapide nu invata din greseala istoriei care mai devreme sau mai tarziu se va repeta. Revenind la „Harmony Corruption”. ND sunt pionierii aceia influentati de taticii hardcore & punk-ului care mai apoi au modelat in asa fel sunetul oldies incat au dat istoriei muzicii un sound nou numit grindcore. Locul lor de nastere este BirminghamEngland undeva pe la inceputurile anului 1981 si inca de la inceput sau axat pe versuri cu tenta socio-politica, tulburarile societatii, amenintarile planetare, mizeriile politice, manipularile sociale, guvernele impotente, etc. fiind totodata si o voce activa in diverse manifestari anti-fascism. Din 1981 pana in 1987 se exerseaza, se canta in diverse cluburi si se inregistreaza sase demo-uri. Odata cu aparitia lui „Scum” (1987) formatia semneaza un contract cu Earache Records, o prezenta constanta la BBC Radio 1 in emisiunile de specialitate ale lui John Peel si de aici istoria trupei incepe sa se cladeasca in cel mai serios mod cu putinta. Pe acest album apare pentru prima data si vechiul prieten Lee Dorrian (voce pentru piesele 13-28) care mai apoi infiinteaza Cathedral, casa de discuri Rise Above Records, actualmente lucrand de zor la proiectul doom With The Dead. Pentru ND anul 1988 aduce „From Enslavement To Oblitoration” iar Lee Dorrian preia toata sefia vocala a trupei si o confirmare in topurile de specialitate cu un Nr. 1 in UK Indie Charts ceea ce nu e deloc putin pentru o trupa ce nu demult venise din underground. Dupa nenumarate show-uri si doua EP-uri la activ ND inregistreaza in iulie 1990 albumul cu numarul trei „Harmony Corruption” o adevarata incantare metalifera. Cu un sound mai aproape de death metal dar fara a se distanta foarte mult de grind, cu un alt tempo si o noua voce ce ii apartine lui Mark „Barney” Greenway (Benediction + Extreme Noise Terror) vine precum un bumerang ce aduce cu el un plus de calitate si valoare auditiva. Schimbarea e de bun augur iar sound-ul diferit se simte imediat si datorita unui mag al butoanelor aflat in spatele pupitrului de rec & mix sub numele de Scott Burns, computer engineer si music producer la Morrisound Recording studio in TampaFlorida care acum lucreaza in domeniul computer programming si care a mixat si produs foarte multe albume de marca ce au influentat industria death metal (Death, Cynic, Obituary, Pestilence, Sepultura, Cannibal Corpse, Cancer, Atrocity, Deicide, Loudblast, Disincarnate, Master, Suffocation, etc). Cu un nou sound, o noua voce si o noua linie muzicala ND par sa fi tras cartea castigatoare. Acum sound-ul merge mai mult spre linia amaricana, adica spre death metal-ul Made in Florida care il face mai melodios deoarece se pune accent pe hardcore-ul american insa se ideparteaza putin de punk-grindul Made in UK dar intr-o masura acceptabila si bine cladita in asa fel incat produsul sa fie un succes garantat. Albumul este unul care a inspirat zeci de generatii. Un album care indiferent de trecerea timpului ramane la fel de fresh si inspirativ, la fel de actual si modern. In 2012 am avut onoarea sa vad Napalm Death la Cluj si in 2014 la Brasov, pentru mine a fost un vis asteptat de mai bine de 20 de ani dar a maritat din plin chiar daca a trecut ceva vreme de cand eram pustanul din liceu. Pentru mine Napalm Death este ceea ce pentru parintii mei a fost Elvis Presley, adica The King, poate pentru altii regii au fost cei de la The Beatles, pentru altii Abba sau Queen, insa pentru fiecare, acestia au lasat ceva in mintea si sufletul fiecarui om, cateva emotii care iti dau energie in vremurile grele, niste cuvinte care parca iti deschid mintea, melodii pe care le fredonezi cu drag, un sentiment care a fost la un moment dat ceva dincolo de magie.

PLUS: Shane Embury’s Record Box on John Peel Record Boxes Archive

Martie 9, 2016 - Posted by | music | , ,

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: