equilibrium

The art of life

Alimente esentiale pentru oase puternice

Daca veti consuma alimentele corecte este mai usor ca niciodata sa va imbogatitit dieta cu calciu, vitamina D si nutrienti esentiali!

In cazul in care sunteti unul din pacientii diagnosticati cu osteoporoza, deja sunteti constient probabil, de importanta dietei in prevenirea agravarii conditiei dumneavoastra de sanatate.

Ce este osteoporoza? Osteoporoza reprezinta de fapt o boala in care oasele au devenit foarte fragile si nu sunt capabile sa isi mai indeplineasca functiile in mod corespunzator. Ca urmare, daca sunt solicitate mai mult ca de obicei, se rup. Uneori sunt atat de afectate incat nici nu este cazul suprasolicitarilor, arhitectura lor fiind foarte grav modificata si ele se taseaza sau se fractureaza spontan (cum este cazul corpilor vertebrali, cel mai adesea).

De ce apare osteoporoza ? Oasele scheletice au la suprafata os compact puternic, iar la interior contin tesut osos, colagen, saruri minerale si calcice, avand un aspect aparte, spongios. Osul este un tesut viu si este supus in permanenta modificarilor. Pana la varsta de 30 de ani, osul isi mareste continuu densitatea. In timp insa, masa osoasa incepe sa se piarda (ca efect direct al unor factori cumulativi: dieta, dezechilibre hormonale, lipsa activitatii fizice), structura poroasa interna incepe sa aibe ochiuri cat mai mari, trabecule cat mai subtiri, care scad semnificativ rezistenta osului.

Cum putem lupta impotriva osteoporozei? O data declansata boala, procesul nu poate fi stopat. Insa poate fi incetinit. O dieta echilibrata, imbogatita cu substante si minerale de care osul are nevoie va poate ajuta. Si se pare ca micul dejun este masa cea mai importanta, in cadrul careia va puteti fortifia organismul pentru intreaga zi, mai ales ca o mare parte din produsele pe care le consumam dimineata au, mai nou, un plus de calciu, vitamina D.

Asadar, pentru a va putea adapta meniul noilor necesitati ale organismului dumneavoastra, pentru a va imbogati cu elemente nutritive esentiale, am intocmit o lista cu produse care va aduc numai beneficii, va ajuta sa aveti o viata sanatoasa, sa mancati sanatos si astfel sa puteti preveni avansarea accelerata a osteoporozei.

Va recomandam sa le combinati dupa placul dumneavoastra, sa le consumati in cantitati cat mai mari, iar cand doriti sa preparati retete noi, sa includeti si aceste produse.

Calciul este un mineral cu importanta fundamentala in metabolismul oaselor. Sarurile minerale ale oaselor se pare ca au in continutul lor 99% din calciul total din organism, dar si 85% din fosfor, si 50% din sodiu si magneziu. Calciul este adus prin dieta, prin suplimente naturale, este absorbit in prezenta unor vitamine si minerale, in principal vitamina D, vitamina A si magneziu, si ca sa fie retinut in organism are nevoie de un nivel adecvat de vitamina K si vitamina B6.

Din fericire, in momentul de fata oferta pietei este larga, deci avem de unde sa alegem. Este important ca atunci cand cumparati sa consultati si eticheta produsului pentru informatiile nutritionale (in special pentru continutul in calciu si vitamina D). Astfel puteti afla ca, de exemplu, unele tipuri de cereale va pot oferi, la o portie medie, jumatate din necesarul de calciu al unei intregi zile. Astfel, daca la micul dejun consumati un bol de cereale fortifiate, lapte sau iaurt si un pahar mare cu suc natural de portocale, v-ati asigurat doza de calciu si nutrienti esentiali pana la pranz.

Iata cum poate arata un mic dejun sanatos:
– 1 bol de cereale integrale va asigura intre 100-1000 mg de calciu, in functie de tipul pe care il preferati
– Lapte de soia 250 ml are intre 80-500 mg calciu
– Laptele semidegresat – 1 pahar are 300 mg calciu
– Iaurt -1 cutie are intre 300-400 mg calciu
– Suc nautral de portocale 1 pahar are 200-340 mg calciu.

Daca dorim sa ne imbogatim dieta cu calciu, specialistii ne fac o serie de recomandari suplimentare:
– Sa incercam sa avem in fiecare zi un mic dejun cat mai bogat in lactate si cereale
– Sa consumam la pranz, dupa masa, si un iaurt
– Sa combinam legumele verzi, proaspete sau gatite la aburi cu branza si pastele fainoase
– Sa inlocuim deserturile dulci de orice fel cu nuci sau fructe deshidratate care sunt foarte bogate in calciu.
– Sa reducem consumul de cafeina, ciocolata, bauturi carbogazoase si carne rosie. Carnea rosie ar trebui inlocuita cu carnea de peste.
– Sa consumam cat mai multe fructe verzi, crude, pentru a aduce un plus de vitamina C organismului. Aceasta este necesara pentru ca sinteza colagenului, o alta componenta esentiala a osului, sa fie de cea mai buna calitate.

Chiar daca aveti intoleranta la lactoza si nu puteti digera lactatele, nu trebuie sa mai fiti privati de beneficiile lactatelor, deoarece exista o gama foarte larga de produse din lapte (iaurt, cascaval, branzeturi) fara lactoza, special facute pentru a intampina nevoile pacientilor cu intoleranta la lactoza.

Daca insa cerealele nu sunt pe placul dumneavoastra, sau daca preferati sa va fractionati consumul de calciu de-a lungul intregii zile pentru a facilita absorbtia sa, incercati sa adaugati produse bogate in acest mineral atat la gustari cat si la masa de pranz sau de seara.
Puteti incerca: omleta cu branza, legume gatite la aburi si somon la conserva. Sau combinati oua prajite cu branza, broccoli si sardine pentru un pranz bogat in calciu.

Daca nu va puteti abtine de la tocanite si supe, incercati sa le preparati cu peste, napi, legume verzi. Si fiti siguri sa mancati si oasele de peste (insa doar daca se poate si doar daca sunt preparate corespunzator) – asa cum oasele noastre depoziteaza calciul, la fel se intampla si cu oasele pestilor (in special cele ale somonilor si sardinelor).

SURSA: Sfatul Medicului.ro

Martie 7, 2016 - Posted by | sanatate | ,

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: