equilibrium

The art of life

Grăsimile trans – risc sporit de deces

O analiză ştiinţifică de amploare, realizată de o echipă de cercetători din Canada pe baza mai multor studii precedente, a ajuns la concluzia că grăsimile trans sunt asociate cu un risc sporit de deces, informează Reuters.

Potrivit autorilor studiului, pentru persoanele sănătoase, o cantitate rezonabilă de grăsimi saturate prezente în alimentaţia zilnică nu generează riscuri pentru sănătate. În schimb, grăsimile trans au fost asociate cu riscul general de deces, cu decesul din cauza bolilor cardiovasculare şi cu declanşarea maladiilor coronariene.

Ghidurile dietetice actuale recomandă ca grăsimile trans, prezente în produse de origine animală, precum unt, gălbenuşul de ou şi carnea de somon, ar trebui să deţină cel mult 10% din aportul caloric zilnic. Grăsimile trans nesaturate, cunoscute şi sub numele de grăsimi trans, precum uleiurile hidrogenate care asigură o perioadă de conservare mai mare pentru alimentele procesate şi margarină, sunt produse pe cale industrială şi ar trebui să asigure cel mult 1% din aportul zilnic de calorii.

Consumul de grăsimi trans industriale a fost asociat cu o creştere de 34% a riscului general de deces, cu o creştere cu 24% a riscului de mortalitate provocată de boli cardiace şi cu o creştere cu 21% a riscului de apariţie a bolilor cardiace, afirmă autorii acestui studiu, publicat în prestigiosul British Medical Journal.

Totul despre grasimile trans

Grasimile trans sunt considerate de specialistii in medicina a fi cel mai periculos tip de grasimi, deoarece cresc nivelul colesterolului rau in organism (LDL) si il reduc pe cel bun (HDL). Cand colesterolul LDL predomina, apare susceptibilitatea dezvoltarii de boli cardiace, cauzele cele mai frecvente ale deceselor la nivel mondial.

Ce sunt grasimile trans

Numite si acizi grasi trans, grasimile trans sunt concepute prin adaugarea hidrogenului in ulei vegetal, in cadrul unui proces numit hidrogenare. Folosirea acestor grasimi in prepararea alimentelor procesate ajuta la prelungirea prospetimii acestora, a termenului de garantie si a aspectului atragator in rafturile magazinelor.

In urma cu cativa ani, grasimile trans erau utilizate de producatorii de alimente procesate la scara larga, gratie efectelor pozitive asupra intensificarii aromei, texturii si rezistentei hranei, de la pizza congelata, pana la prajituri.

Mici cantitati de grasimi trans se formeaza in mod natural in anumite tipuri de alimente de origine animala, precum carnea de vita, miel si lactate grase. Incepand cu anul 2006, autoritatile care reglementeaza normele de siguranta alimentara au impus producatorilor sa specifice pe etichetele produselor cantitatile de grasimi trans utilizate, astfel incat consumatorii sa fie informati asupra riscurilor la care se expun consumandu-le.

Grasimile trans periculoase din alimente

Specialistii in sanatate avertizeaza asupra pericolului care ne expunem organismul atunci cand consumam din abundenta alimente cu grasimi trans periculoase (in concentratii mari), acesta fiind si motivul pentru care multi producatori din industria alimentara si-au modificat retetele, astfel incat sa inlocuiasca intr-o proportie cat mai mare acizii grasi trans.

In prezent, se pot cumpara alimente procesate, precum prajituri sau margarina, fara grasimi trans in compozitie. Chiar si asa, exista inca multe sortimente de produse care se bucura de o mare popularitate in randul consumatorilor, ce sunt preparate cu grasimi trans in cantitati periculoase.

Cititi cu atentie etichetele produselor si verificati daca acestea sunt sau nu lipsite de grasimi trans. Cele care nu au aceste ingrediente si contin cat mai putine grasimi saturate sunt, desigur, cele mai sanatoase.

Alimentele in care este cel mai probabil sa gasiti grasimi trans sunt urmatoarele

– prajiturile, biscuitii, fursecurile, aluatul de placinta sau pizza, chiflele pentru hamburgeri;
– margarina si smantana vegetala pentru gatit;
– amestecuri de prajituri, placinte si ciocolata instant;
– alimente prajite (gogosi, cartofi prajiti, bucati de pui pane etc.);
– snacksuri (chipsuri, napolitane, bomboane, pop-corn preambalat pentru cuptorul cu microunde);
– semi-preparate congelate;

SURSA: Gandul.info, Sfatul Medicului.ro

Martie 3, 2016 - Posted by | sanatate |

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: