equilibrium

The art of life

Ce trebuie să știm despre cerealele de la micul dejun

Ce trebuie să știm despre cereale. Cerealele integrale versus cerealele rafinate. Studiu privind calitatea cerealelor rafinate servite copiilor la micul dejun

Studiul privind calitatea cerealelor rafinate face parte din Campania Națională de Informare și Educare: ”Hrană sănătoasă – o investiție pe termen lung în sănătatea noastră”. Prin această campanie, Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România (APC România) își dorește să promoveze un stil de viață sănătos și să tragă un semnal de alarmă în privința unor produse alimentare bogate în sare, zahăr și grăsimi și a unor aditivi alimentari care prezintă un risc ridicat asupra sănătății consumatorilor.

La 62% dintre produsele analizate s-au identificat arome artificiale în compoziția acestora.

Numai la 38% dintre produsele analizate s-au folosit cereale integrale, adică măcinișuri din bobul întreg sau făinuri dietetice, la fabricarea cerealelor rafinate, procentul de făinuri dietetice fiind cuprins între 24% și 75%, dar și aceste produse au fost denaturate prin adaosul de arome artificiale, minerale și vitamine sintetice, zahăr și aditivi alimentari.

La 81% dintre produsele analizate, cantitatea de zaharuri declarată de către producători depăşeşte cantitatea de 15 grame zahăr per 100 grame de produs, încălcându-se astfel recomandarea din Ordinul nr. 1563/2008 pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate preşcolarilor şi şcolarilor.

„Cerealele rafinate pentru micul dejun nu sunt altceva decât amestecuri de făinuri rafinate, uleiuri vegetale exotice, minerale şi vitamine sintetice, arome artificiale, aditivi alimentari şi zahăr în exces sub diverse forme, transformate într-o pastă de cereale care la temperaturi înalte a fost transformată prin procesul de extrudare în forme atrăgătoare pentru micii consumatori. Cerealelele integrale au un conţinut ridicat de glucide, proteine, substante minerale, enzime si vitamine ( complexul B, PP si E ) în timp ce unele cereale rafinate conţin până la 50 de ori mai multe zaharuri decât cerealele integrale. Aportul ridicat de zahăr în alimentaţia din primii ani de viaţa a unui copil generează probleme mari de sănătate, cum ar fi obezitatea, care aduce şi alte probleme de sănătate, precum scolioza, modificarea osaturii, fragilitatea oaselor, hipertensiune arterială, boli cardiovasculare şi diabet zaharat de tip 2. Deci, consumul excesiv de zahăr dăunează grav sănătății. Este mesajul pe care îl auzim de câțiva ani, însă foarte puțini dintre noi îl înțeleg, deoarece nu au cunoștințe elementare de nutriție. Din păcate, nici societatea românească nu oferă suficiente campanii de informare și educare bazate pe informații clare și pe înțelesul consumatorului obișnuit.” a precizat conf. univ. dr. Costel Stanciu, președinte APC România.

“Majoritatea românilor consumă mai puţin de 1 porţie de cereale integrale pe zi. Putem să consumăm la micul dejun cereale integrale numai împreună cu un probiotic (iaurt, chefir, sana). Consumatorii asociază greşit de cele mai multe ori cerealele cu fibrele, considerând că daca îşi iau o cantitate mare de fibre din alte alimente, pot exclude cerealele din alimentaţie. Copiii şi nu numai consideră eronat, pungile cu cereale în combinaţie cu diverse arome, ciocolată, etc ca fiind sănătoase. Mâncarea este un act social şi cultural, chiar dacă sfârşeşte în câteva cavităti şi câţiva metri de intestine, care-şi fac treaba cu precizie matematică. Şi nu e de glumă, avem de hrănit cele peste 35 trilioane de celule ale corpului nostru! Consider ca alimentaţia omului modern trebuie să fie una echilibrată, iar cerealele îşi au locul lor. Totodată, este important de ştiut că cerealele înseamnă carbohidraţi, iar consumul acestora trebuie raportat la activitatea fizică a fiecăruia dintre noi. Iar atunci când vorbim de carbohidraţi este bine să ne gândim la cei nerafinaţi şi cu indice glicemic redus, pentru o bună funcţionare a metabolismului” Dr. Florin Ioan Bălănică, Consultant Personal de Nutriţie şi Sănătate, Fondator ’’ Şcoala Pentru Sănătate şi Longevitate.

„Moda cerealelor pentru micul dejun este relativ nouă în ţara noastră. Abia după o perioadă de la revoluţie, entuziasmaţi fiind de stilul de viaţă „extrem de sănătos” al americanilor, am început să le copiem cât mai fidel alimentaţia. Iar apoi odată cu invazia de produse la cutie/pungă, colorate, parfumate şi extrem de atrăgătoare, ne-am apucat cu toţii să mâncăm, ba mai rău să stabilim standardul micului dejun în special pentru copilaşi ca fiind cerealele cu lapte. Ne mirăm apoi de ce nici noi şi nici copilaşii nu ne putem concentra la muncă, respectiv la şcoală. Primul lucru pe care ar trebui să îl consume oricine, adult sau copil, dimineaţa pe stomacul gol, ar trebui să fie un pahar mare de apă curată. Un mic dejun sănătos include alimente reale, cu densitate de nutrienţi, cum ar fi fructele, smoothie-uri crude, sucurile proaspete din legume organice, ovăz crud înmuiat sau „terci”, superalimentele precum goji, seminţe de chia, polenul, spirulina şi nu în ultimul rând, hidratarea.”Alec Blenche, Co-Owner și Co-Founder la Viața în verde viu.

„O problematică mult discutată vizează cerealele pentru micul dejun, realizate de industria alimentară ca aliment modern pentru toate categoriile de consumatori și promovate susținut cu sloganuri și mesaje centrate pe avantajul comodității, modernitate și maximă satisfacție senzorială, mai puțin evocate fiind avantajele economice. Aproape toate sunt structuri aglomerate de expandate cerealiere (porumb, orez, grâu, ovăz etc.) cu sirop și arome naturale sau „identic naturale“, adică artificiale, chimice. Au fost create la mijlocul secolului al XIX-lea și au devenit cunoscute pe toată planeta, antrenând dezvoltarea unor afaceri uriașe. O versiune mai complexă, muesli – compoziție din fulgi de ovăz sau fulgi de alte cereale, măr răzuit sau alte fructe proaspete de sezon, suc de lămâie, lapte sau apă și alune sau nuci-, a fost creată de doctorul elvețian Bircher Benner, în 1906. Expansiunea acestui fel de hrană, dar în versiune industrială, se sprijină pe principii foarte obiective, care au găsit repede milioane de adepți: cerealele asigură un aport caloric consistent la început de zi, laptele asigură necesarul de calciu, fructele sau sucurile de fructe asigură vitaminele necesare, băutura asigură rehidratarea organismului după noapte. Multe griji provoacă datele unor cercetări serioase, dar ferite de public, din care rezultă că procesarea modernă, cu aplicarea de temperaturi și presiuni foarte mari, cum se procedează la obținerea produselor extrudate (trecerea prin orificii foarte mici a pastei de cereale) din cereale, determină distrugerea potențialului nutritiv al cerealelor, prin denaturarea acizilor grași, a aminoacidului foarte valoros care este lizina și a vitaminelor. Teste numeroase făcute în laboratoare au arătat că aceste produse extrudate induc o rată mare a mortalității animalelor de laborator, chiar mai mare decât a înfometării severe, ajungându-se la concluzia că glutenul extrudat transformă o boabă nutritivă într-o substanţă otrăvitoare.”Prof. Univ. Dr. Ion Schileru – Departamentul de Business, Științele Consumatorului și Managementul Calității, ASE București.

SURSA:  Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România (APC România) Analiza 1 / Analiza 2

Anunțuri

Ianuarie 12, 2016 - Posted by | sanatate | , ,

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: