equilibrium

The art of life

Ce drepturi ai de Black Friday

Cum de cele mai multe ori Black Friday creează un soi de isterie în rândul consumatorilor care vor să beneficieze de cele mai bune oferte, economica.net vă spune ce drepturi aveţi şi ce trebuie să faceţi pentru a beneficia la maximum de cel mai important eveniment de shopping al anului.

Indiferent cât de mari sau negre sunt literele care semnalizează reducerile de preţuri de Black Friday, important este, potrivit legii, ca discounturile să fie raportate la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse sau servicii identice, se arată într-un ghid realizat cu această ocazie de Centrul European al Consumatorilor – ECC Romania. De asemenea, preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă adică faţă de cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.

Cum se anunţă legal o reducere de preţ

Pentru a semnaliza reducerile de preţ dintr-o campanie, inclusiv Black Friday, comercianţii, fie ei online sau offline, au la dispoziţie trei modalităţi: să menţíoneze noului preţ lângă preţul anterior, barat; să menţioneze „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare sau să menţioneze procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat. Anunţurile de acest gen pot fi exprimate atât în valoare absolută cât şi în procent, dar acestea trebuie să fie vizibile, lizibile şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice.

Se interzice ca o reducere de preţ pentru un produs şi/sau serviciu să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părţi din produs şi/sau serviciu.

Cum poţi returna produsul

Potrivit legii, cei care cumpără din magazinele fizice au dreptul la înlocuirea produselor sau la restituirea contravalorii acestora, doar în cazul în care articlelel cumpărate sunt defecte. Există însă şi magazine care, pentru a-şi fideliza clienţii, au o politică de returnare, însă pentru a beneficia de ea, clienţii trebuie să solicite amănunte în scris și să păstrezi documentele care dovedesc acest lucru.

În cazul celor care cumpără online în schimb, aceştia au 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care pot renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Dreptul la retragere se poate exercita fie completând un formular pus la dispoziție de profesionist (de regulă, online), fie trimițând un mesaj din care să reiasă clar intenția ta și în care să specifici cel puțin identitatea ta, numărul și data comenzii, produsul, prețul plătit.

Produsul se poate trimite înapoi pe cont propriu, conform instrucțiunilor de pe site, sau se poate aștepta să fie preluat de către agentul economic, în unele cazuri gratuit-dacă retailerul are această ofertă. Cei care trimit pe cont propriu suportă ei cheltuielile de curierat şi nu au dreptul să ceară magazinului suma aferentă transportului. La rândul său, magazinul este obligat să returneze banii plătiţi de client pentru produsul returnat (inclusiv costurile de expediere) în termen de maximum 14 zile.

Există anumite cazuri în care contractul nu poate fi denunțat, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificațiile tale sau înregistrările audio, video ori programele informatice.

În cât timp se face livrarea

În cazul comenzilor online, comerciantul trebuie să livreze produsul în maximum 30 de zile sau mai puțin, dacă cele două părţi au căzut de acord asupra acestui aspect. Dacă termenul de livrare nu este respectat, puteți stabili, de comun acord, o nouă dată de livrare. Dacă nici această dată nu este respectată, clientul are dreptul la rezoluţiunea sau rezilierea contractului. În acest caz, agentul economic este obligat să returneze banii în cel mult 7 zile.

Dacă produsul este deteriorat sau distrus înainte de a ajunge la cumpărtător, legea dă acestuia dreptul să solicite un nou produs sau să renunțe la contract.

Sfaturile Centrul European al Consumatorilor

ECC a realizat şi o listă a paşilor pe care consumatorii ar trebui sa îi facă înainte de Black Friday.

• Fă o listă cu produsele pe care dorești să le achiziționezi și cu prețurile actuale ale acestora. Acest lucru te va ajuta să eviți falsele reduceri de prețuri, de exemplu atunci când comercianții măresc prețul și aplică procentul de reducere la prețul astfel majorat.

• Verifică cu atenție modul în care este afișată reducerea pe site sau pe eticheta produsului.

• Nu cădea în capcana ofertelor care anunță mari reduceri de prețuri doar pentru a te atrage să intri în magazin.

• În cazul în care comanzi online, verifică, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ai ales produsul.

• Deschide coletul în prezența curierului și, în caz că acesta nu corespunde, trimite-l înapoi. Ai grijă să menționezi pe documentele de transport motivul refuzului.

• Utilizează cardul pentru a face plata. În unele situații, precum cazurile de fraudă, dacă ai plătit prin card, poți utiliza procedura refuzului la plată pentru a-ți recupera suma plătită – în principiu, în cel mult 30 de zile de la data plății. Procedura este simplă: dacă tranzacția s-a decontat (adică apare pe extrasul de cont), o poți contesta la bancă, iar banca va încerca recuperarea sumei de bani de la comerciant, prin intermediul băncii acestuia (operațiune numită „refuz de plată”).

SURSA: Economica.net

Anunțuri

Noiembrie 20, 2015 - Posted by | business |

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: