equilibrium

The art of life

Cele cinci căi – Toma de Aquino

Toma din Aquino deosebeste radical Natura si Gratia, domeniul ratiunii de cel al credintei: totusi, aceasta distinctie implica acordul lor. Existenta lui Dumnezeu devine evidenta de indata ce omul isi da osteneala sa reflecteze asupra lumii asa cum o cunoaste. De pilda, intr-un chip sau in altul, aceasta lume este in miscare; orice miscare trebuie sa aiba o cauza, dar aceasta cauza este rezultatul alteia; totusi, seria nu poate fi infinita si trebuie admisa interventia unui prim motor, care nu este altul decat Dumnezeu. Acest argument este primul dintr-o serie de cinci, numite de Toma „cele cinci cai”. Rationamentul e mereu acelasi: plecand de la o realitate evidenta se ajunge la Dumnezeu. Orice cauza eficienta presupune o alta, si urcand seria cauzelor se ajunge la prima, Dumnezeu. Fiind simplu si infinit, Dumnezeu astfel descoperit de ratiune depaseste limbajul omenesc. Dumnezeu este actul pur de a exista, deci el este infinit, imuabil si etern. Demonstrand existenta sa prin principiul cauzalitatii, se ajunge totodata la concluzia ca Dumnezeu este Creatorul Lumii. El a creat toate liber, fara vreo necesitate. Totusi, ratiunea umana nu poate demonstra daca lumea a existat dintotdeauna sau daca, dimpotriva, creatia a vut loc in timp.

SURSA:

Anunțuri

Septembrie 30, 2015 - Posted by | spirith | ,

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: