equilibrium

The art of life

Textele Piramidelor

Textele piramidelor vorbesc despre un ritual ce marca renasterea faraonului si unirea acestuia cu Osiris, zeul mortii si al invierii. In mod misterios in ritual erau implicate pozitia astronomica a stelelor.
Primele mari texte funerare apar gravate in mormintele regilor din Imperiul Vechi, in camera unde era depusa mumia faraonului sau pe culoarele piramidelor . Cele dintai scrieri de acest fel au fost descoperite de marele egiptolog A. Mariette in piramida lui Unas sau Onnes (2350 I .Hr .-2321 I . Hr . ) , ultimul rege din dinastia a V-a . Dar ele sunt cu mult mai vechi , ca dovada multiplele straturi de compunere si nivelurile unor limbi diferite . Folosite multa vreme oral , ele vor incepe de acum inainte sa fie consemnate , fixate prin scris pentru a li se perpetua eficacitatea. Concret , textele piramidelor sunt niste compilatii de diverse formule magice (descantece) , dispuse pe peretii diferitelor incaperi ale apartamentului funerar, aranjate in functie de valoarea lor simbolica. Ele corespund unor liturghii (slujbe) ce se efatuau in timpul mumificarii regelui sau cu ocazia funeraliilor. Multe dintre aceste descantece , mai ales formulele de protectie si cele pentru ofrande , sunt gravate langa sarcofag , pentru ca defunctul sa fie ferit de pericole si sa-si poata recapata fortele in noua lume . Formulele referitoare la suirea la cer figureaza pe culoarul prin care se atinge vestibulul si care duce spre intrare . Sub spect formal textele piramidelor se deosebesc prin asa-zisele ,,texte-tu” , ,,texte-eu” si , mai rar, ,,texte-el” . In general , ,,textele-tu” contin dispozitii cu privire la ceea ce trebuie sa faca sau sa spuna raposatul , formulele magice fiindu-I deci oarecum dictate .Rezervate initial faraonului textele vor fi acaparate in curand de catre sotiile acestora , de reginele de la inceputul dinastiei a VI-a (2321 I. Hr. –2140 I. Hr. ) . In cursul anului 2000 , in mormantul sotiei lui Pepi I , Ankhesenpepi II , egiptologii francezi au descoperit hieroglife sacre de aceeasi factura , ingrijit gravate si pictate in verde – culoarea resurectiei . In perioada Imperiului de Mijloc (2022 I. Hr. –1650 I. Hr. ) , cand Egiptul se fragmenteaza in mai multe regate conduse de principi locali , in aparatul funerar intervine o schimbare majora : textele nu mai sunt fixate pe peretii mormantului ci pe aceia ai sarcofagelor .

Literatura religioasa a egipteniilor a fost impartita in cateva parti esentiale printre care:

  1. Textele Piramidelor
  2. Textele Sarcofagelor
  3. Cartea Mortiilor – Papirusul Ani
  4. Cartea Portilor
  5. Cartea celor doua cai
  6. Cartea Pestilor
  7. Cartea Zilei si a Noptii
  8. Cartea despre Amudat (Infern)
  9. Profetiile lui Ipuwer
  10. Invataturile pentru Regele Merikare
  11. Cartea despre ceea ce Este in Lumea Subpamanteana
  12. Cantecul Harpistului

Limba egipteana este împartita în sase diviziuni cronologice:

  1. Egipteană arhaică (înainte de 3000 î.Hr.)
  2. Egipteană veche (3000–2000 î.Hr.)
  3. Egipteană medie (2000–1300 î.Hr.)
  4. Egipteană târzie (1300–700 î.Hr.)
  5. Egipteană demotică (sec VII î.Hr. sec. IV d.Hr.)
  6. Egipteană coptică (sec III-XVII d.Hr.)
  • La origine conceptul de magie se asocia cu arta magilor, castă sacer-dotală a mezilor din vestul Iranului de astăzi, care practicau ştiinţele esoteri-ce. Cuvântul apare în persana veche sub forma magu, desemnându-i pe mezi sau mai de grabă pe un „membru al tribului preotesc“. Herodot afirma cu precizie: „triburile mezilor sunt următoarele: buşii, paratacenii, struhaţii, arizantii, buzii si magii”.
  • Unii egiptologi au recunoscut ca stiinta despre viata de apoi a vechilor egipteni este legata de cunostinte astronomice profunde. Pentru a ne apropia mai mult de aceste cunostinte, sa il insotim pe rege in calatoria sa prin lumea de dincolo. Dupa inaltare, trebuia mai intai sa treaca Duat. Un egiptolog celebru, Mark Lehner considera ca Duat – mai tarziu a evoluat in Dat – inseamna lumea de dincolo. Este descris de cele mai multe ori ca o stea intr-un cerc, ceea ce indica constelatia Orion si Osiris din lumea de dincolo. In textele piramidelor, Duat este legat deseori de Pamant sau de o regiune mai intunecata. Aker, zeul pamantului sub forma unui sfinx dublu, ar fi fost poarta acesteia. Stapanul tinutului Duat este Osiris, stapan totodata al cerului, al lumii apelor si al sferei pamantesti. Spre deosebire de aceasta, departarea cerului, telul calatoriei regelui, este vazuta ca suprafata unui imens ocean, pe care navigheaza regele si zeii pe corabii. Textele piramidelor mentioneaza in acest context Soarele, zeita cerului Nut, Osiris, Horus si chiar si zeul Pamantului Geb. Calea Laptelui este „drumul sigur al stelelor”, concomitent si ruta pe apa.

SURSA: Academia Edu, ScriTub, Cultural Bzi, Referatele, Elixir, Esoterism, Ebooks Unibuc, Politeia World.

Anunțuri

Mai 15, 2015 - Posted by | cultura |

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: