equilibrium

The art of life

Goatwhore & Dying Fetus la Cluj (cronica de concert)

Gata, acum pot spune ca avem un club cat de cat decent in locatia Flying Circus din Cluj. Daca acum doi ani la concertul Napalm Death aveam parte de o atmosfera de tip sauna si afumatoare, astazi lucrurile par ca au fost insfarsit schimbate in mai bine. Laudabil si de felicitat pe cei care au pus osul si au dat un refresh clubului care acum are un sistem de aer conditionat care isi face treaba, multumim Zeilor ca nu se mai fumeaza inauntru, ca au mai pus la punct wc-urile si au antifonat cat de cat tavanul. Cand am auzit ca urmeaza un concert extrem in Flying Circus aproape eram sa nu imi dau cu prezenta datorita acestor motive care spre surprinderea si bucuria mea au fost rezolvate. E mult mai bine acum ca nu ne mai muram de cald, atmosfera insuportabila de tip sauna sufocanta a disparut, nu te mai afumi cu nicotina si parca deja e o placere sa iei parte la un eveniment si in acest club. Felicitarile mele, continuati, doar asa se poate face un business de calitate care cu siguranta aduce consumatori multumiti si profit pe masura organizatorilor pe viitor.

Asadar, un alt eveniment la Cluj de premium extrem metal. Din pacate ele sunt inca destul de putine, as spune ca le putem numara pe degete cand vorbim de nume grele, mari, cu efect, ce dau o rezonanta spre ascultatorul de metal. Trist e, ca desi Clujul ar trebui sa fie un punct strategic pe harta metalelor, el ramane in continuare saracacios in acest timp de evenimente si chiar nu pot intelege de ce. Locatii mai decente exista, fani chiar daca nu mai sunt ca pe la inceputurile anilor ’90 prin Cluj, tot se mai strang de pe la Bistrita, Mures, Baia Mare sau Satu Mare, trupe bune sunt acum la refuz iar legatura cu ele se poate face mai usor fata de perioada din trecut, iar o investitie pe acest tronson e de zeci de ori mai putin costisitoare in comparatie cu „starletele sclipicoase” din comercial music.  Totusi, de ce sunt atat de putine evenimente metal cu nume reprezentative la Cluj? Ar trebui sa stam cu un ochi pe ce se intampla la Budapesta sau la Praga si imediat sa ii aducem pe cei ce concerteaza acolo si pe aici, pe la Cluj. Vrem nu vrem pe acolo exista deja evenimente cu nume mari de te plictisesti, la noi … mai putin. Doua-trei evenimente interesante la Cluj mi se pare extrem de putin pentru un oras ce se vrea metropola. Si apoi, trebuie inceput si in Romania traditia de turneu. Pai daca tot aduci la Bucuresti o trupa de pub-club cred ca ar fi indicat sa o plasezi imediat si pe Cluj si Iasi ca sa acoperi mai multe zone, ca doar nu om bate tara asta de nebuni intro perioada in care nici cu avionul nu e profitabil sa calatoresti din cauza timpului pierdut pe traseu.

Odata intrati in Flying Circus ne-am fixat mai spre in fata, zona bar, pentru a vedea la munca trupele, a face poze brici si a trai cat mai intens atmosfera unui concert mai deosebit. La inceput am savurat o Stela Artois si ne-am postat in asteptarea primilor invitati. Eram aproape entuziasmat pentru ca stiam chiar toate trupele, albumele erau deja memorate in procesorul mental si aveam ceva asteptari de cum era sa sune toata povestea live. Stiam de prima formatie ce va deschide seara pentru ca baietii  astia mi-au atras atentia cu albumul de anul acesta „The Flesh Prevails”. Fallujah vin din San FranciscoCalifornia si practica un tehnical progressive deathcore care pe mine unul a reusit sa ma surprinda placut. Inregistrarea din acest an chiar suna formidabil si din acest motiv au prins si un contract cu Unique Leader Records ceea ce nu e deloc putin pentru o trupa tanara. Daca albumului ii ofer nota 9 show-ului lor de la Cluj nu pot sa-i ofer decat un indulgent 5 datorita unui sunet execrabil. Stiam ca suna bine pe cd si ca muzica lor iese in evidenta prin extrem de calitate si o veritabila solistica interpretata pe un sound progressive cosmic ce le da o personalitate aparte, insa pacat ca se auzeau foarte prost si ceea ce stiam nu se mai potriveau cu ceea ce auzeam live. Dupa o mica pauza venise vremea sa facem cunostinta cu invitatii din UK sub numele de Malevolence. Trebuie spus ca de la ei chiar nu eveam nu stiu ce asteptari insa mi-au facut o deosebita surpriza placuta. Un sound bine inchegat, matur, grav, greu, cand spre hardcore, cand spre deathcore. Riffuri absolut extreme, slow, armonie, moseala de zile mari. Poate cei mai animati invitati, degajati si foarte dedicati pe ceea ce faceau. Fain, chiar fain, indiscutabil o surpriza placuta fata de ceea ce vazusem pe youtube cu ei. Clar, o trupa metal se poate intelege doar participand la un concert. Un alt nume asteptat cu nerabdare de mine calatorise din LouisianaNew Orleans ce canta sub numele de Goatwhore. Daaaa, classiX de calitate superiara! Cu 6 albume la activ si o activitate ce a pornit inca din 1997, Goatwhore sunt niste maestrii ai thrash black death-ului. Din moment ce membrii trupei isi afisau tricourile cu Bathory si Hallhammer va dati seama despre ce se povesteste pe aici. Un zece cu felicitari pentru acesti baieti care canta si traiesc mesajul cu o dedicare absoluta.  Foarte misto cantarea expusa la Cluj, foarte bine facut show-ul, chiar nu ma mira ca Metal Blade Records au si pus ochii pe ei. Tricouri clasice, haine negre, tinte si cizme de p’cele, riffuri dark, luciferiene, solouri naucitoare, si voci cavernoase, o poveste ce desi vine din nordul european pare sa aiba lipici mai nou si pe taram american. Da, plecaciuni si inchinaciuni marilor Goatwhore! Pauza, bere, poveste, pareri, blituri, lume faina, nu mai e fum si nu ne mai sufocam. E bineeee! Asa da! Categoric seara se focusa pe invitatii de onoare. Cireasa de pe tort … Dying Fetus. Cu o activitate deja de cartile de istorie (infiintati in 1990) DF vin din zona unde brutal death metal-ul a prins forme din ce in ce mai tehnice, as spune dincolo de perfectiune. MarylandUSA. Ii asculti si ramai, desi esti deja experimentat pe domeniu, pur si simplu gura casca. Cum se pot scoate asemenea sunete? Cum e posibil ca trei oameni sa interpreteza atata de perfect un sound atat de sofisticat? Pai uite ca se poate cand esti dedicat, expert, un tipicar si iti doresti ca munca ta sa aiba valoare si sa inspire.  DF e un nume greu, un brand, are vechime si cand auzi de ei e necesar sa te proptesti bine cu piciorele’n’tarana. Nu de alta, dar risti sa fi ori pulverizat, dizolvat, ori facut tandari de atata perfectiune extrema. Un lucru e sigur, nici sunetul tancurilor sau a torpilelor in explozie nu au puterea celor de la Dying Fetus. Cu omuleti ce au activat si prin Suffocation, Sadistic Torment sau Tortured, amestecul de goore, death si grind se condimenteaza cu si mai mult tehnical de o exemplara interpretare. Dupa 25 de ani in care am experimentat diverse sunete dintre cele mai neantalnite din istoria muzicii metal sunt in continuare uimit si fascinat de ceea ce se intampla pe o scena cu DF. Ireal, formidabil, perfectiune maxima, super supra-extrem! Ce au facut DF in aceasta seara se numeste „acel vis nevisat niciodata si totusi existent spre asteptarea visatorului” ceva ce putine minti pot duce, crea si accesa. Frumos show, ceva ce ramane, ceva ce putini reusesc a construi!

Si uite asa, ca prin minune, au trecut cele patru ore de concert pe viteza maxima si de buna calitate. Dincolo de sunetul putin mizer de la prestatia primelor doua trupe, a fost un concert misto, placut si interesant care iti reancarca din nou bateriile. Ma uitam la fanii adunati in aceasta seara, apoi la trupetii veniti de departe din indepartata America (8 ore de calatorit cu avionul) si pentru prima data aveam sa observ ceva tare placut, nu mai exista nicio diferenta intre noi si ei. Au trecut 25 de ani de dupa Revolutie. Daca la primele concerte la care aveam sa particip din 1994 (Paradise Lost) existau imense diferente de comportament emotivo-social la fanii adunati si incremeniti in fata rock starurilor, recent am simtit ca acest aer, marea diferenta intre noi si ei, a disparut. Oamenii sunt acum mai liberi, nu mai exista diferentele de tara iesita din comunism ( primitiva, ciudata, bizara) oamenii sunt acum updatati la timpuri, nu mai au acele complexuri de inferioritate vizibile din primii ani de dupa ’89. Nu stiu daca e ceva fortat sau doar a sosit timpul sa ne debarasam de marile vicii psihologice, cert e ca incet dar sigur ne-am integrat in lumea prezenta si acest lucru se simte cel mai bine intre oameni ce isi traiesc din plin viata si libertatea in cel mai civilizat si onorabil mod cu putinta!

Anunțuri

Decembrie 8, 2014 - Posted by | music | , , ,