equilibrium

The art of life

Cum prevenim raceala si gripa de sezon

Prevenirea gripei si a racelii ar trebui sa fie o prioritate inainte de debutul sezonului in care infectiile respiratorii declanseaza epidemii in toate colturile lumii. Cateva masuri de prevenire utile, vaccinarea antigripala si recunoasterea timpurile a simptomatologiei specifice va ajuta sa va reduceti considerabil riscul imbolnavirii de gripa si raceala, precum si de aparitie a complicatiilor.

In fiecare an, miliarde de oameni se imbolnavesc de gripa si raceala la nivel mondial, in special in intervalul cuprins intre lunile decembrie si februarie. Nu de putine ori, sezonul imbolnavirilor se extinde din luna octombrie pana in luna aprilie. Virusurile sunt raspandite in mediul inconjurator atat prin particule invizibile emise in atmosfera de o persoana bolnava prin stranut sau tuse, cat si prin atingerea suprafetelor cu mainile contaminate. Odata ajuns in organism, virusul se deplaseaza in zona din spatele nasului (rinofaringe) si se ataseaza de vegetatiile adenoide, unde incepe sa se reproduca. In 10-12 ore, organismul incearca sa se apere, producand secretii ale glandelor mucoase si declansand tusea si stranutul. Simptomele se agraveaza in primele 48 de ore, apoi incep sa se amelioreze. Majoritatea racelilor dureaza circa o saptamana, cu exceptia celor mai grave, care pot persista pana la doua-trei saptamani.

Gripa este cauzata de virusul influenza, debuteaza mai brusc decat raceala comuna, iar simptomele sunt mai accentuate, persistand intre 3 si 5 zile. Se instaleaza febra ridicata, oboseala accentuata, durerile musculare si tusea uscata. Migrenele si frisoanele sunt mai frecvente, la fel si iritatiile gatului si secretiile nazale. Virusurile racelii comune si ale gripei se raspandesc in mod similar si pot fi contactate foarte usor pe tot parcursul anotimpului rece.

Prevenirea racelii si gripei. Epidemiile gripale sunt o amenintare reala in fiecare an, insa din fericire exista numeroase cai prin care va puteti proteja de imbolnavire:

  • Mancati sanatos. Alimentatia este esentiala pentru rezistenta sistemului imunitar. Renuntati la prajeli, bauturi carbogazoase si dulciuri, in favoarea alimentelor care va intaresc sistemul imunitar: fructe, legume, cereale integrale, peste gras, fructe oleginoase, apa plata, sucuri naturale din citrice si ceaiuri din plante.
  • Eliminati stresul. Stresul psihologic creste riscul instalarii racelii comune si contactarii virusurilor. Stresul cronic determina hiperactivitatea sistemului imunitar, agravand afectiuni precum alergiile, astmul si bolile autoimune. Meditatia, exercitiile de respiratie, yoga si somnul de calitate va pot ajuta sa va combateti cu succes efectele nocive ale stresului.
  • Faceti miscare. Exercitiul fizic moderat va elibereaza de tensiune si va intareste imunitatea, protejandu-va de riscul debutului gripei si al racelii.
  • Dormiti suficient. Privarea de somn activeaza raspunsul imun la stres, scade imunitatea, creste nivelul inflamatiilor in organism si riscul instalarii racelii comune.
  • Evitati fumul de tigara si alcoolul. Acesta creste inflamatiile sinusale, stimuleaza secretiile nazale si impiedica cilii nazali sa protejeze organismul de agentii patogeni inhalati. Copiii si adultii expusi fumului de tigara prezinta un risc crescut de dezvoltare a infectiilor respiratorii.
  • Consumati alimente cu proprietati antivirale si antibacteriene. Acestea stimuleaza productia de anticorpi si au efect antioxidant, protejand celulele sanatoase de actiunea radicalilor liberi. Consumati mai des usturoi, iaurt, ovaz si orz, scoici, supa de pui, ceai din plante, carne de vita (contine zinc, mineral asociat cu intarirea imunitatii), cartofi dulci, ciuperci, fructe si legume.

Vaccinarea antigripala

Cea mai importanta cale de prevenire a gripei si racelii ramane vaccinarea antigripala. Aceasta diminueaza cu pana la 90% riscul de imbolnavire in randul copiilor si adultilor sanatosi si cu pana la 60% in cazul varstnicilor si persoanelor cu probleme de sanatate. Oricine are acces la vaccinul impotriva gripei, persoanele cu grad ridicat de risc beneficiaza de gratuitate, iar imunizarea este cea mai buna protectie individuala si colectiva. Vaccinarea presupune administrarea unei forme modificate a virusului gripal intr-o doza foarte mica, astfel incat sistemul imunitar sa fie stimulat sa produca un numar mai mare de anticorpi. Intrucat nivelul anticorpilor scade dupa 6-12 luni de la vaccinare, este nevoie de imunizare cel putin o data pe an, pentru o protectie deplina. Vaccinul antigripal este in mod special necesar categoriilor de populatie cu risc crescut de complicatii din pricina gripei si racelii: copiii (intre 6 luni si 18 ani), gravidele, persoanele de peste 50 de ani, bolnavii cronici si cadrele medicale care intra in contact zilnic cu pacienti potential contagiosi. (Sfatul Medicului.ro)

Anunțuri

Octombrie 10, 2014 - Posted by | sanatate | , ,

4 comentarii »

  1. De acord cu tine, pana la vaccinare, desi sunt medic, sau tocmai de aceea! Ajuta organismul sa lupte si nu-l intoxica cu mercurul din vaccinuri si nici nu te repezii la tot felul de suplimente minune ce spun ca ajuta la diverse! Ajuta, la cresterea cifrei de afaceri..;-)

    Comentariu de Lucy Visinescu | Octombrie 10, 2014 | Răspunde

    • Uauu, insfarsit cineva din domeniu cu o parerea echilibrata. Rar e sa auzi de la un specialist asta. Asa e, si eu cred ca pana sa alergi sa te indopi cu chimicale la primul semnal de raceala, incearca variantele mai naturale. Din pacate romanul e cam dependent de medicamente si crede ca rezolva totul cu o pastila („bumbi” in limbajul vechi romanesc). Oricum, si medicii incet dar sigur au adoptat in timp si ei o atitudine mai relaxanta cu privire la medicamente si nu mai vad ca acum 40 de ani ca TOTUL se rezolva doar cu „nasturi” (medicamente in limbajul vechi).

      Comentariu de zupernews | Octombrie 10, 2014 | Răspunde

      • Oamenii sunt comozi, iau mai repede o pilula decat sa-si faca o cana de ceai si uneori efectul placebo nu e de neglijat…

        Comentariu de Lucy Visinescu | Octombrie 10, 2014

      • Din pacate asa e, comoditate, nestiinta, obisnuinta, dependenta….

        Comentariu de zupernews | Octombrie 10, 2014


Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: