equilibrium

The art of life

Immanuel Kant – Observaţii asupra sentimentului de frumos şi sublim

Immanuel Kant - Observaţii asupra sentimentului de frumos şi sublimObservatii asupra sentimentului de frumos si sublim este prima versiune romaneasca a uneia dintre cele mai populare si mai accesibile lucrari ale filosofului Immanuel Kant. Eseul kantian defineste sentimentele legate de frumos si de sublim, integrate intr-un sistem de antropologie pragmatica avant la lettre, din perspectiva rasei, a speciei, a sexului, a fizionomiei, a religiei si a societatii. Pe marginea propriului eseu, Kant a facut o serie de comentarii de manuscris, pe care le-a intitulat Note la Observatii asupra sentimentului de frumos si sublim, a caror versiune  romaneasca vede pentru prima data lumina tiparului. Notele kantiene constituie o sursa importanta de cunostinte asupra unei tematici diverse: relatiile cuplului uman, calitatea acestuia de receptor si de expresie a frumosului si sublimului, gustul estetic, social si moral, iubirea si onoarea si altele. Notele sunt prezentate sub forma maximelor si a cugetarilor, de genul celor ale lui La Rochefoucauld, specie larg raspandita in scrisul literar al epocii. Întrucât un om se simte fericit numai în măsura în care îşi satisface o înclinaţie, tot astfel sentimentul, care îl determină să se bucure de mari amuzamente, fără ca pentru aceasla să îi fie necesare talente ieşite din comun, cu siguranţă că nu este un fleac. Persoane corpolente, pen tru care cel mai spiritual autor este bucătarul lor şi ale căror opere de gust rafinat se află în pivniţa lor, sunt cuprinse de o bucurie atât de însufleţită faţă de glume triviale şi de o şmecherie ieftină, ca şi aceea care face mândria persoanelor cu o simţire mai nobilă. Un om liniştit, care îndrăgeşte lectura /cărţilor/, întrucât ea îl lasă să se dedea bine somnului, negustorul, căruia toate amuzamentele îi apar naive, cu excepţia acelora, care îl desfată pe omul perspicace, atunci când evaluează câştigul, un altul, care iubeşte sexul opus numai în măsura în care, el îl enumeră printre lucrurile ce îl desfată, iubitorul de vânătoare, ce poate fi de vânat zburător ca Domiţian sau de animale sălbatice ca A…, toate acestea au un sentiment, care îi face capabili să se desfete în felul lor cu amuzamente, fără să fie cazul ca ei să îi invidieze pe alţii sau, de asemenea, să îşi poată face un concept asupra altora; numai că acum atenţia mea nu se îndreaptă asupra lor. Mai există un sentiment de un fel mai rafinat, care fie că de aceea este numit astfel, pentru că ne putem desfăta cu el fără saţietate şi oboseală, sau pentru ca să spunem aşa, presupune o excitabilitate a sufletului, care îl face totodată potrivit impulsurilor virtuoase, sau pentru că indică talente şi calităţi intelectuale, în opoziţie cu care pot exista cu totul lipsite de gândire. Acest sentiment este acela, a cărui latură vreau să o iau în consideraţie. Aşadar, eu las la o parte înclinaţia, care este fixată asupra înţelegerii intelectuale elevate, şi excitaţia, de care a fost capabil un Kepler care, după cum relatează Bayle, este o invenţie minunată ce nu ar fi de vânzare nici pentru un regat. Această senzaţie este chiar prea rafinată încât să trebuiască să îşi găsească locul în obiecţia prezentă, care se referă numai la sentimentul sensibil, de care sunt capabile sufletele cele mai comune.

comanda cartea de la Editura All

Anunțuri

Iulie 7, 2014 - Posted by | books | ,

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: