equilibrium

The art of life

Prevenirea cancerului

Recomandari pt prevenirea cancerului – OMS

Patreaza-ti greutatea in limite normale (IMC<25). Chiar si 5 kg in plus cresc riscul.
Fa regulat miscare fizica. Tinta este sa efectuezi 60 minute/zi de activitate fizica de intensitate moderata, cum ar fi mersul pe jos, in majoritatea zilelor saptamanii. Exercitiile intense pot conferi beneficii in plus in prevenirea cancerului.
Evita carnea (inclusiv cea de peste) conservata cu sare.
Evita consumul de alcool
Consuma din belsug fructe si zarzavaturi – cel putin 400 g pe zi (sau un minim de 5 portii/zi)
Ne-vegetarienii sunt incurajati sa limiteze consumul de derivate din carne cum sunt meze lurile, salamul, sunca, slanina, etc.
Nu consuma alimente sau bauturi fierbinti.
Nu consuma alimente mucegaite (pentru a evita ingestia de aflatoxine cancerigene).

Stil de viata si cancer

30-35% din cancere sunt cauzate de greseli alimentare (pre putine fructe si zarzavaturi, fibre, etc.)
Un studiu important a aratat ca cei care fac miscare si au forma fizica buna au o mortalitate prin cancer redusa la jumatate comparativ cu sedentarii .
30% din cancere sunt cauzate de fumat
Studii recente implica obezitatea in 50% din cancerele din lume
Alcoolul e responsabil de cel putin 3% din decesale cauzate de cancer
Factorii de mediu, cum ar fi poluarea si radiatiile, cresc si ei riscul
Se estimeaza ca 90% din decesele prin cancer colorectal sunt prevenibile prin colonoscopie si alte investigatii de depistare precoce
Mortalitatea prin cancer poate fi reduse de testele de screening pentru depistarea cancerelor de col uterin, prostata si mamar.

Prevenirea cancerului prin alimentatie

Dieta joaca un rol major in cca. o treime din cancere. Ce e bine sa mancam si ce e indicat sa evitam pentru a reduce la maximum riscul de cancer?

Adopta o dieta bazata pe o varietate de alimente vegetale
Consuma fructe si legume din belsug
Pastreaza-ti greutatea in limite sanatoase si fii activ fizic.
Evita consumul de alcool
Evita alimentele grase si sarate
Gateste si conserva alimentele corect
Nu fumati.

Organizatia Mondiala a Sanatatii afirma ca alimentatia gresita cauzeaza 35-65% din toate cancerele!

Recomandarile de mai jos sunt extrase din Raportul „Alimentatie, nutritie si prevenirea cancerului: o perspectiva globala”, bazat pe analiza a peste 4500 de studii stiintifice efectuata de un grup de 150 de specialisti din intreaga lume. Ele reprezinta cel mai valoros pachet de recomandari existente în prezent pentru reducerea riscului de cancer.

Adoptati o dieta predominant vegetala, care sa contina o varietate de fructe, leguminoase si cat mai putine alimente amidonoase rafinate.
Evitati surplusul sau deficitul ponderal, si limitati castigul ponderal in timpul perioadei de adult la mai putin de 5 kg.
Daca profesiunea nu va solicita fizic, efectuati zilnic o plimbare in pas vioi de aproximativ o ora (sau o alta activitate similara). De asemenea, acumulati cel putin o ora de exercitiu fizic viguros pe saptamana.
Consumati 400-800 g (sau 5 sau mai multe portii) pe zi dintr-o varietate de legume, verdeturi si fructe, pe tot parcursul anului.
Consumati 600-800 g (sau cel putin 7 portii) pe zi dintr-o varietate de cereale integrale, leguminoase (fasole, linte, soia, mazare, etc.), radacinoase si cartofi. Obisnuiti-va sa preferati alimentele prelucrate si procesate cat mai putin. Limitati consumul de zahar rafinat.
Nu se recomanda consumul de alcool.
Nu se va consuma sau cel putin se va limita consumul de carne rosie la maximum 80 g pe zi. Este de preferat sa se inlocuiasca carnea rosie cu carne de peste, pasare, si alte animale nedomestice.
Se va limita consumul de alimente grase, in special a celor de origine animala. In ce priveste uleiurile vegetale, acestea se vor folosi in cantitati modeste.
Se va limita consumul de alimente sarate si se va reduce sarea folosita la gatit si cea adaugata la masa. Se vor folosi mirodenii si condimente vegetale pentru asezonarea alimentelor.
Nu folositi alimente care, ca urmare a pastrarii timp indelungat la temperatura camerei, sunt expuse contaminarii cu micotoxine (prin mucegaire).
Pentru conservarea alimentelor alterabile cumparate sau pregatite acasa se va folosi refrigerarea, congelarea si alte metode adecvate.
Atunci cand nivelurile aditivilor, substantelor contaminante si a altor reziduuri sunt reglementate cu atentie, prezenta lor in alimente sau bauturi nu produce daune sanatatii. In schimb, folosirea improprie a acestor substante sau lipsa reglementarilor in domeniu pot primejdui sanatatea, lucru valabil cu deosebire in tarile in curs de dezvoltare.
Nu folositi alimente fripte sau arse. Cei care consuma carne sau peste vor trebui sa evite arderea sucurilor carnii care se produce in timpul frigerii, precum si prajirea. Se vor evita sau se vor consuma numai ocazional urmatoarele alimente: carne si peste fripte pe flacara directa; carne afumata si pastrama; muraturi.
Pentru cei care respecta recomandarile prezentate aici, suplimentele dietetice sunt probabil ne-necesare si posibil ineficiente pentru reducerea riscului de cancer.
Nu fumati.
Organizatia Mondiala a Sanatatii estimeaza ca peste 70% din cancere pot fi prevenite prin modificare dietei si stilului de viata!

www.cancer.gov

World Cancer Research Fund/American Institute for Cancer Research, Food, Nutrition and Cancer Prevention: A Global Perspective (Washington, D.C., 1997).
WHO, Diet, Nutrition and the Prevention of Chronic Disease, 2003.

Anunțuri

Iunie 25, 2008 - Posted by | sanatate |

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: